Asigurarea CASCO

Definire CASCO

CASCO este o asigurare facultativa in baza careia societatea de asigurare achita despagubiri pentru avariile accidentale (partiale sau totale) si/sau furtul (partial sau total) suferite de vehiculul asigurat si inscris in polita de asigurare.
De regula, asigurarea CASCO se ofera doar masinilor cu varste intre 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 12 ani (anumiti asiguratori) sau masinilor de colectie.
Cu foarte putine exceptii, politele CASCO asigura doar autoturismele inmatriculate legal in Romania (temporar, permanent sau pe termen limitat - leasing). Radierea masinii sau expirarea inmatricularii determina automat incetarea acoperirii CASCO si terminarea anticipata a politei, chiar daca termenul inscris de valabilitate al politei nu a fost atins. Pentru asigurarea masinii dupa acest moment, exista alte tipuri de asigurari speciale.

AtentieAsigurarea CASCO nu trebuie confundata cu asigurarea de raspundere civila RCA. In timp ce CASCO va ofera acoperire pentru daunele la propriul dvs. vehicul, asigurarea dvs. RCA acoperă daunele materiale si/sau vatamarile corporale suferite de alte persoane in urma unui accident rutier produs din vina dvs.

Aceasta asigurare este facultativa, ceea ce inseamna ca decizia de incheiere a unui contract de asigurare CASCO este la latitudinea proprietarului de vehicul, nefiind obligatorie prin lege. Desi, potrivit  legislatiei care reglementeaza operatiunile de leasing, finantatorul are obligatia asigurarii vehiculelor comercializate in leasing,  această obligatie/prevedere nu schimba natura contractului de asigurare CASCO, acesta ramanand un contract de asigurare facultativ. Potrivit OG nr.51/1997 privind operatiunile de leasing si societaţile de leasing, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile de leasing au obligatia asigurarii vehiculelor. Prima de asigurare o achita utilizatorul, dar asiguratul este societatea de leasing.

Categorii de riscuri asigurate

- avarie partiala (accident in trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut/ necunoscut) = avarie a carei reparatie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din SA).
- avarie totala (situatia de avarie totala se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa in parametrii de siguranta specificati de producator, ambele documente se intocmesc de catre service specializat si autorizat RAR).
- furt partial (furtul unor parti din masina; tot la aceasta situatie se includ si avariile produse masinii de catre hot: geam spart, bord deteriorat, chiar si in cazurile de tentativa de furt) furtul total (disparitia totala a masinii).


Atentie mare la numarul de chei si telecomenzi pe care le detineti! La incheierea politei vi se cere sa declarati numarul de chei si telecomenzi pe care le detineti la masina. In caz de furt total, asiguratorul va va solicita sa ii prezentati toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator, numarul total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii. Fac exceptie cazurile in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare.

Conform legii, orice dauna la masina trebuie reclamata la politie (la sectia in raza careia s-a produs/constatat dauna). Aproape toti asiguratorii va vor solicita documentele emise de politie, pentru a va despagubi.

Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De exemplu: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asiguratorul va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.

In toate cazurile, asiguratorul va despagubi contravaloarea daunei, mai putin fransiza aplicabila si (posibil) ratele ce au mai ramas de plata la polita. Fransiza se stabileste de regula pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar exista si cazuri cand ea este exprimata unitar, pentru orice dauna.

SUMA ASIGURATA

Masina se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala.

Valoarea este stabilita de asigurator astfel:
- se stabileste valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia)
- la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei), ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii.
- optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA). 

Atentie la inscrierea dotarilor masinii in polita: orice nu este in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului) si nu e trecut in polita nu e asigurat.

DESPAGUBIREA 

In urma producerii unui risc asigurat, pentru a primi despagubirea, primul pas este constatarea pagubelor de catre inspectorii de daune ai companiei unde aveti incheiata polita de asigurare sau de reprezentantii Politie Rutiere, daca masina a fost implicata intr-un accident rutier.

Dupa constatare, se va deschide dosarul de dauna, avand in continuare doua posibilitati:

- puteti merge cu masina la reparatie intr-un service recomandat de compania de asigurari (este varianta cea mai convenabila deoarece, in aceste unitati exista contracte de decontare directa intre asigurator si service, astfel incat va puteti ridica masina imediat ce a fost efectuata reparatia).

- puteti merge la un service la alegere (daca nu este stipulat altfel in polita) cu mentiunea ca exista posibilitatea ca asiguratorul dumenavoastra CASCO sa nu detina un contract de decontare directa cu acesta. In aceasta situatie, cand nu exista decontare directa, puteti astepta ca asiguratorul sa plateasca service-ului contravaloarea reparatiei (de obicei in maxim 15 zile) sau puteti achita reparatia din bugetul propriu, urmand sa va recuperati suma platita (demonstrata prin documente si chitante) de la asiguratorul dumneavoastra (este valabil acelasi termen de 15 zile).

Mentiuni:

 Daca ati fost implicat intr-un accident rutier din care a rezultat numai avarierea propriului vehicul (derapare, masina gasita lovita in parcare, etc), nu mai sunteti obligat sa mergeti la Politie pentru constatare. Va puteti adresa direct asiguratorului CASCO, care va va elibera documentul de introducere in reparatie.

- In cazul unei tamponari, unde ati utilizat un formular de constatare amiabila, puteti merge cu acesta direct la compania de asgurari CASCO pentru a deschide dosarul de dauna. Daca nu ati fost vinovat de producerea accidentului si ati apelat la polita CASCO pentru a va repara masina, asiguratorul dumneavoastra va recupera contravaloarea despagubirii de la asiguratorul RCA al celui vinovat.

Documente necesare pentru incheierea asigurarii CASCO

1. Factura de achizitie de nou a autovehiculului (daca exista)
2. Talonul sau Cartea de identitate a autovehiculului
3. Cartea de identitate – PF sau CUI – PJ.

Atentie: In cazul unei asigurări CASCO, drepturile si obligatiile dvs. ca asigurat, dar si cele ale societatii de asigurare sunt cele stabilite în contractul de asigurare pe care l-ati incheiat.

Conditiile de asigurare CASCO pot diferi de la o societate de asigurare la alta, atat in ceea ce priveste riscurile asigurate, riscurile excluse, valoarea fransizei (daca este cazul) si alte elemente specifice, cat si in ceea ce priveste primele de asigurare si conditiile de plata a acestora. In consecinta, pentru ca o comparatie intre valorile primelor de asigurare practicate de societati să fie relevanta este necesar ca si serviciile oferite sa fie comparabile.

In toate cazurile, societatea de asigurare are obligatia sa va plateasca contravaloarea daunei conform conditiilor contractuale, mai putin fransiza aplicabila (dacă este cazul) si (posibil) ratele ce au mai ramas de plata la polita.

Fransiza este acea parte din valoarea daunei pe care o suporta proprietarul vehiculului si poate fi stabilita de catre societatea de asigurare ca valoare fixa ori ca procent din suma asigurata sau din valoarea daunei.

Este foarte important astfel ca, inainte de incheierea unui contract de asigurare, sa analizati ofertele disponibile pe piata. De asemenea, trebuie sa stiti faptul ca, inainte de incheierea oricarui contract de asigurare, aveti dreptul sa primiti un set minim de informatii referitoare la societate si la contractul de asigurare propus.

RISCURILE ACOPERITE

Asiguratorul acorda despagubiri in limita sumei asigurate, Asiguratului sau, dupa caz, Beneficiarului desemnat, pentru:

 -  pagubele provocate autovehiculului de ciocniri, loviri, rasturnari, zgarieri, caderi (inclusiv cu prilejul transbordarii), caderea unor corpuri pe autovehicul;
 - furtul autovehiculului sau al unor parti componente ori piese ale acestuia, precum si pentru pagubele provocate acestuia ca urmare a furtului sau tentativei de furt;
-  pagubele produse autovehiculului de incendiu, explozie, afumare, patare, carbonizare sau diverse distrugeri, ca urmare a incendiilor;
-  pagubele produse autovehiculului de inundatii, uragan, cutremur, prabusire sau alunecare de teren, ploaie torentiala, grindina, trasnet, greutatea stratului de zapada sau gheata, avalansa de zapada, actiunea mecanica a apelor curgatoare sau a obiectelor purtate de ape;
 -  pagubele produse dotarilor suplimentare montate la autovehicul, declarate de Asigurat in cererea-chestionar, a caror valoare este inclusa in suma asigurata a autovehiculului, numai daca aceste pagube au rezultat ca urmare a producerii riscurilor asigurate;
 - pagubele produse ca urmare a riscurilor asigurate partilor componente sau pieselor autovehiculului in timp ce acestea se aflau demontate in vederea efectuarii reparatiei sau intretinerii;
-  pagubele produse autovehiculului ca urmare a masurilor luate pentru salvarea lui;
-  cheltuielile efectuate in vederea transportului autovehiculului avariat la atelierul de reparatii care poate efectua reparatia, cel mai apropiat de locul accidentului, sau la locul de adapostire al autovehiculului, daca acesta nu poate fi deplasat prin forta proprie.

Cum se incheie polita?

Polita de asigurare se incheie in baza declaratiilor Asiguratului din cererea-chestionar, numai dupa efectuarea de catre reprezentantul Asiguratorului a inspectiei de risc a autovehiculului (constatarea starii autovehiculului la incheierea asigurarii).

Cererea-chestionar, raportul de inspectie al autovehiculului, impreuna cu anexele la polita, clauzele si orice alte declaratii facute in scris de Asigurat, fac parte integranta din polita.

La incheierea politei de asigurare, solicitantul trebuie sa prezinte actele originale ale autovehiculului: certificatul de inmatriculare si cartea de identitate, in cazul autovehiculelor noi, achizitionate direct de la producatorii sau dealerii din Romania, polita se poate incheia si in baza facturii de cumparare si a autorizatiei provizorii de circulatie.

Asigurarea se considera incheiata prin emiterea de catre Asigurator a politei de asigurare si plata primei de asigurare, respectiv a primei rate de prima, de catre Asigurat si este valabila exclusiv pentru autovehiculele si riscurile specificate in polita.

Consultanta
Inmatriculari AUTO

Trimiteti-ne actele auto scanate si va spunem ce aveti de facut !

Cand expira RCA-ul?

NOI va reamintim cand expira polita de asigurare
Copyright (c) 2017.ATI Asig - Asigurari, Asigurari Bulgaria, Asistenta daune, Traduceri, Inmatriculari auto, Recrutare asistenti BROKERAJ - Cluj Napoca.